لوگوی2 شرکت نرم افزاری جهش

حسابداری تولیدی چیست؟

()

امروزه هیچ تولیدی در دنیای تجارت خالی از حسابدار نیست. این رکن در هیچ نهادی قابل غفلت نیست، زیرا حسابداری تولیدی در تصمیم گیری در مورد پیش‌بینی دقیق هزینه ها و یا قیمت گذاری محصولات و خدمات نقش دارد و تعیین می کند که آیا امکان توسعه تولید وجود دارد یا خیر.

همچنین نمی توان نقش آن را در برنامه ریزی های آتی سازمان و تعیین اهداف و خط مشی هایی که توسط مدیریت ارشد در آینده قابل پیگیری است نادیده گرفت.

حسابداری تولیدی،سیستمی است برای جمع آوری، ثبت، خلاصه و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هزینه های یک شرکت تولیدی و صنعتی و تأثیر آنها بر شکل گیری بهای تمام شده تولید. در واقع این نوع از حسابداری، این یک پایگاه داده برای اهداف حسابداری مدیریت است.

حسابداری تولید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از حسابداری مدیریت به شما امکان می دهد طیف وسیعی از وظایف عمومی و خاص را حل کنید. این وظایف و ویژگی های آن به طور کامل در مطالب ما مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سوالات متعددی در زمینه حسابداری تولیدی وجود دارد که قرار است به آنها پاسخ دهیم:

  1. حسابداری تولیدی چیست ؟
  2. آیا انقلاب صنعتی علت پیدایش حسابداری تولیدی است؟
  3. وظایف حسابداری تولیدی چیست ؟
  4. اهداف حسابداری تولیدی چیست ؟
  5. رابطه حسابداری و حسابداری تولیدی چیست؟
  6. مناسب ترین و کارآمدترین نرم افزار حسابداری تولیدی چیست ؟
  7. چرا نرم افزار حسابداری جهش بهترین نرم افزار حسابداری برای کارخانه ها، مدیریت تولید و هزینه های محصول است؟
حسابداری تولیدی

حسابداری تولیدی چیست ؟

مفهوم و مبانی حسابداری حسابداری تولیدی، شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در مورد هزینه های شرکت و چگونگی تأثیر این هزینه ها بر هزینه محصول نهایی، کالاها، کارها یا خدمات است.

این موارد معمولا مبنای اصلی تصمیم گیری دستگاه مدیریت در برنامه ریزی، نظارت و تصمیم گیری شایسته فرآیندها در یک شرکت تولیدی و هدایت آن به سمت فعالیت های سودآور است. 

این نکته را نباید نادیده گرفت که سازماندهی حسابداری تولیدی در شرکت مستلزم دقت است. زیرا تنها با شاخص های قابل اعتماد است که تیم مدیریت تصمیمات درست و قابل قبولی می گیرد که در صورت درست بودن نتیجه، شرکت را به سمت شکوفایی سوق می دهد.

عنصر مرکزی حسابداری مدیریت، حسابداری تولید است. که شامل دو مرحله مرتبط و وابسته به یکدیگر است:

  • هزینه های تولید
  • محاسبه بهای تمام شده محصولات

در مرحله اول، ثبت اسنادی هزینه های منابع مادی، منابع نیروی کار، دارایی های ثابت و انعکاس آنها در حساب های شرکت انجام می شود.

در مرحله دوم، اطلاعات دریافتی در مورد هزینه ها خلاصه شده و بر اساس آن، هزینه تولید (کار، خدمات) محاسبه می شود.

دامنه حسابداری تولیدی شامل موارد زیر است:

  • پیش بینی و مقایسه هزینه ها برای دوره های مختلف
  • مقایسه هزینه های واقعی با هزینه مورد انتظار یا استاندارد
  • ارائه و تجزیه و تحلیل داده های هزینه به عنوان ابزاری برای مدیریت و کنترل عملیات جاری یا آتی
  • توسعه و پیاده سازی سیستم ها و روش های حسابداری هزینه های تولید
  • تعیین هزینه توسط بخش های تولید

آیا انقلاب صنعتی علت پیدایش حسابداری تولیدی است؟

انقلاب صنعتی در قرن هجدهم رخ داد و منجر به تبدیل سیستم تولید از ساخت دستی به سیستم ماشینی شد و بدین ترتیب هزینه های مستقیم و غیرمستقیم در مراحل تولید ظاهر شد. و مشکلات مربوط به محاسبه هزینه های ثابت و متغیر در طول فرآیند تولید، نحوه محاسبه ساعت چرخش ماشین آلات و هزینه شارژ آنها برای تولید به وجود آمد.

از این رو مفهوم حسابداری تولیدی ظاهر شد و علاقه به آن روز به روز در بین شرکت های تولید گسترش یافت. و در آغاز قرن بیستم پس از توجه به محاسبه هزینه ها اعم از ثابت یا متغیر، اطلاع از کل هزینه های تولید آسان شد.

بنابراین امروزه صاحبان پروژه می توانند تمام هزینه های مربوط به تولید را پیش‌بینی دقیق کنند. نوع و عملکرد حسابداری تولیدی برای هر شرکت می تواند متفاوت باشد، معمولا ویژگی های آن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • در مقیاس، حجم و ساختار تولید
  • ماهیت و پیچیدگی فرآیند تکنولوژیکی
  • وجود کار در حال انجام
  • مدت زمان چرخه تولید (از لحظه ای که مواد وارد تولید می شوند تا تحویل محصول نهایی و عملیات کنترل فنی کیفیت و سپس انبارداری روی آن صورت بگیرد).
  • نامگذاری محصولات (کارها، خدمات)
  • سایر عوامل (اهداف تعیین شده، ویژگی های گردش کار، و غیره)
حسابداری تولیدی

وظایف مهم و کاربردی حسابداری تولیدی

حسابدار تولیدی وظایف خاص خود را دارد که از مهمترین این وظایف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه خرید مواد اولیه
  • پیش بینی دقیق هزینه ها
  • محاسبه هزینه‌ مربوط به محصول فروخته‌شده
  • کشف قیمت واقعی محصول تولیدی
  • ارزیابی موجودی کالاها
  • هزینه فرآیند تولید محصول

موارد اشاره شده در بالا همگی می تواند در حیطه وظایف یک حسابداری تولیدی قرار بگیرد. بنابراین حسابدار با اتخاذ تصمیمات درست می تواند در کنترل موجودی، کاهش هزینه‌ها و نیز نحوه قیمت‌گذاری کالای تولید شده نقش داشته باشد.

اهداف مهم و کاربردی حسابداری تولیدی

هدف اصلی حسابداری تولیدی، نمایش بصری کامل عملیات در حال انجام در شرکت است که بر اساس آن تصمیمات متمرکز بر توسعه شرکت اتخاذ می شود. این موضوع نه تنها محاسبه هزینه، بلکه تعریف سودآوری و رقابت است.

حسابداری تولیدی اهداف خاص خود را دارد:

  • برنامه ریزی هزینه ها و تجزیه و تحلیل آنها
  • بودجه بندی و برنامه ریزی هزینه
  • برنامه ریزی درآمد شرکت از فعالیت های اصلی آن
  • تشکیل قیمت تمام شده محصول
  • تهیه گزارش ها و آمار برای کنترل مدیریت

همچنین در تصمیم گیری در مورد نیاز به فعالیت های بازاریابی، سیاست قیمت گذاری، حجم تولید، معرفی انواع جدید محصولات یا خدمات، گسترش یا کاهش دامنه کمک می شود.

پس از تجزیه و تحلیل، دلایل مصرف بیش از حد یا عدم استفاده کافی از ظرفیت مشخص می شود. اطلاعات فرصتی برای مقایسه شاخص ها با دوره های قبلی، ردیابی پیشرفت یا عدم وجود آنها و جمع بندی نتایج میانی می دهد.

در بین روش های حسابداری تولید، دو روش متداول وجود دارد:

  1. هنجاری
  2. سفارشی

هر یک از روش ها ویژگی های خاص خود را دارد و در شرکت های مختلف استفاده می شود. اما بهترین راه حل استفاده از آنها به صورت ترکیبی است. انواع حسابداری تولیدی با نرم افزار حسابداری جهش سازگار است.

رابطه حسابداری و حسابداری تولیدی چیست؟

حسابداری تولیدی و حسابداری یک هدف واحد دارند و آن هم، اجرای یک عملکرد واحد است. آنها اطلاعات قابل اعتماد و کاملی را در مورد هزینه های تولید تشکیل می دهند. بر اساس این اطلاعات، وظایف مهم زیر حل می شود:

  • اثبات هزینه محصولات (کارها، خدمات)
  • تهیه گزارش های مالی و مدیریتی
  • تصمیمات مدیریتی گرفته می شود
  • تجزیه و تحلیل هزینه صورت می گیرد
  • موجودی و ارزیابی محصول نهایی و غیره ارائه می شود

مناسب ترین و کارآمدترین نرم افزار حسابداری تولیدی چیست ؟

یکی از مزایایی که ممکن است شما را در مورد نرم افزار حسابداری تولیدی تولید مطمئن کند، فناوری هوش مصنوعی است. این نوع نرم افزار ها هرگز به شما اجازه خطا نمی دهند، زیرا پیام های هشدار دهنده مانند مقادیر ناکافی مواد اولیه را در طول فرآیند تولید نشان می دهد. به طوری که باعث توقف فرآیند تولید یا عدم تعادل در موجودی انبار نشود.

 همچنین پیام هشداری را در صورت متفاوت بودن اقلام هزینه مواد اولیه یا محصول نهایی نشان می دهد که به شما کمک می کند تا خطاها را برای تکمیل فرایند تولید تصحیح کنید. مطمئناً از به دست آوردن دقیق ترین هزینه ها برای محصول نهایی خود لذت خواهید برد.

قطعا نرم افزار حسابداری تولیدی جهش، مناسب ترین نرم افزار برای پیش‌بینی دقیق هزینه ها و یا قیمت گذاری محصولات است. اکثر شرکت های تولیدی توانسته اند با کمک این نرم افزار، عملیات حسابداری پیچیده را به راحتی انجام دهند.

نرم افزار حسابداری جهش بهترین برنامه حسابداری برای شرکت های تولیدی می باشد زیرا برای کلیه فعالیت های تولیدی در تمامی مراحل ساخت از فرآوری مواد اولیه تا تحویل و فروش محصول نهایی و محاسبه سود و زیان و سایر صنایع مناسب می باشد.

نرم افزار حسابداری جهش کنترل کامل فرآیند تولید را از نظر مواد، هزینه ها و حتی قیمت گذاری اقلام و کالاهای تولید شده فراهم می کند.نرم افزار حسابداری که بر روی سیستم ERP اجرا می شود به شما این امکان را می دهد که  عملیات تولید مورد انتظار یا سفارشات جدید مشتری را برنامه ریزی کنید.

با تجزیه و تحلیل زمان و مواد مورد نیاز و در دسترس، همچنین کنترل عالی بر تعادل مواد اولیه و محصولات در فروشگاه ها را به شما می دهد.

چرا نرم افزار حسابداری جهش بهترین نرم افزار حسابداری برای کارخانه ها، مدیریت تولید و هزینه های محصول است؟

شرکت نرم افزاری جهش، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری تولیدی را برای مدیریت کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف آن‌ها ارائه می‌دهد که با موفقیت در بزرگترین کارخانه‌ها و تولیدی های کشور به کار گرفته شده‌اند.

نرم افزار حسابداری جهش، یک سیستم یکپارچه حسابداری، متناسب با انواع شغل ها است. در واقع با این نرم افزار می توانید به اطلاعات دقیق و تحلیلی در مورد هزینه های محصول دسترسی داشته باشید.

نرم افزار حسابداری جهش مجموعه مهمی از گزارش های تحلیلی را ارائه می دهد که برای تعیین بهای تمام شده محصول، دستمزدها و هزینه های غیرمستقیم صنعتی با توجه به ماهیت سیستم هزینه یابی دنبال می شود.

اطلاعات کامل در خصوص نرم افزار حسابداری جهش را می توانید در وب سایت این شرکت ببینید. قطعا با دیدن خدمات شرکت نرم افزاری جهش، تعجب خواهید کرد.

این مقاله چقدر مفید بود؟

برای امتیازدهی، روی ستاره ها کلیک کن!

متوسط امتیاز / 5. تعداد امتیاز:

هنوز کسی امتیاز نداده! اولین نفر باش!

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید